Tuto problematiku upravuje zákon o účetnictví, vztahující se na účetní jednotky a dále také zákon o DPH, či zákon o organizaci a provádění sociálního zabezpečení. Níže jsme pro Vás shrnuli základní lhůty uchovávání účetních záznamů dle příslušných právních předpisů.
Uchovávání účetních záznamů dle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví:
- účetní závěrka a výroční zpráva po dobu 10 let od konce účetního období, kterého se týkají
- účetní doklady, účetní knihy, odpisové plány, inventurní soupisy, účtový rozvrh, přehledy po dobu 5 let od konce účetního období, kterého se týkají
- účetní záznamy, kterými účetní jednotky dokládají vedení účetnictví po dobu 5 let od konce účetního období, kterého se týkají
Uchovávání daňových dokladů dle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty:
- daňové doklady se uchovávají po dobu 10 let od konce zdaňovacího období, ve kterém se plnění uskutečnilo
Uchovávání dokladů z pozice zaměstnavatele dle zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení:
- stejnopisy evidenčních listů po dobu 3 let od konce roku, kterého se týkají
- evidence pro účely důchodového pojištění po dobu 10 let po roce, kterého se týkají
- mzdové listy nebo účetní záznamy o údajích potřebných pro účely důchodového pojištění, po dobu 30 let následujících po roce, kterého se týkají
Autor článku: Iveta Svobodová