csen

Čas neúprosným tempem pádí stále kupředu, aby za pár okamžiků rozetnul rok 2023 vedví. To znamená, že si nyní můžeme užívat dlouhých letních večerů, ale také skutečnost, že auditorská sezóna se blíží do svého finále. Ne že by druhá polovina roku nebyla zajímavá, nebo snad výrazně méně hektická – čekají nás audity konsolidovaných účetních závěrek, audity účetních jednotek s hospodářským rokem, či ostatní poradenské služby. 

Přesto je onen magický 30. červen významným mezníkem, kdy končí naprostá většina statutárních auditů individuálních účetních závěrek. Velmi rád bych poděkoval svým kolegům za více než stoprocentní nasazení a také našim klientům za důvěru a spolupráci při realizaci auditorských služeb. Rád bych nyní při každoročním bilancování sezóny zmínil jednu podstatnou skutečnost, která je pro úspěšné zvládnutí statutárního auditu zásadní.

Audit je silně regulované odvětví, které má stanovena svá jasná pravidla. I přesto se ale jedná o vztah klienta a poskytovatele služby. Tento vztah se v čase vyvíjí a je zapotřebí na něm pracovat. Pro zpracování auditu je důležitá nejen odbornost a erudice, ale také schopnost komunikace, která je z mého pohledu stěžejní. Pokud bude audit zpracovávat sebekvalitnější odborník, avšak nebude schopen správně komunikovat požadavky v průběhu auditu či jeho závěry, nemůžeme mluvit o kvalitně odvedené práci. V řadě případů takový vztah skončí po jednom auditovaném roce, což nelze hodnotit úspěšně ze strany klienta, ani auditora. Páteří portfolia klientů auditorské společnosti by měli být klienti, se kterými auditor pracuje dlouhodobě. Taková situace je samozřejmě výhodná pro obě strany. Auditor již klienta zná a může částečně těžit ze znalosti předchozích účetních období. Pro klienta je zase příjemné, že komunikuje se stejnými osobami a dokáže předpokládat, jaké podklady a informace bude auditor požadovat.

S komunikací také pochopitelně souvisí domluva reálného harmonogramu auditorských prací. Důležité samozřejmě je, aby obě strany takový harmonogram následně dodržovaly. Pro auditora není samozřejmě komfortní, pokud dochází k prodlení v obdržení pokladů k auditu, případně k jejich neúplnosti atd. V takových případech následně dochází ke zbytečným průtahům ve zpracování auditu. Auditor má většinou již před zahájením sezony stanoven přesný harmonogram zakázek po jednotlivých týdnech. V případě zpoždění se také může stát, že nebude mít po několik týdnů volnou kapacitu, což pochopitelně nedělá radost ani jedné straně. Zde musím opět apelovat na průběžnou komunikaci a přesnou specifikaci požadavků. Vůle komunikovat musí být pochopitelně oboustranná. Nejlepší cestou je samozřejmě domluvit se s klientem s dostatečným předstihem na podkladech, které budou pro audit zásadní, jejich podobě a přesném termínu. Opět je zřejmé, že v případě dlouhodobých auditů bude tato domluva výrazně snazší, protože klient již styl komunikace a množství požadavků zná z předchozího auditovaného účetního období, a auditor dokáže odhadnout, v jaké podobě klient podklady pošle a kdy je lze zhruba očekávat.

Nepodceňujme tedy komunikaci ani na jedné straně. Pro efektivní a bezproblémové zpracování auditu je naprosto zásadní. V PKF APOGEU je pro nás kvalitní úroveň komunikace základem poskytování auditních služeb. A skutečnost, že máme velké množství opakujících se klientů a každoročně zvyšujeme klientské portfolio, mě v utvrzuje v tom, že jsme se vydali správnou cestou.

Všem přeji pohodové a pokud možno klidné léto.

Autor: Jaromír Chaloupka - Partner, Audit

Kontaktujte nás

Odesláním souhlasíte se .

Cookies

Náš web používá cookies. Díky tomu vám můžeme nabídnout uživatelský zážitek více efektivní. Souhlas k ukládání cookies udělíte kliknutím na políčko „Souhlasím".
Souhlas můžete odmítnout zde.