12. 5. 2025
Finanční due diligence: Jak včas odhalit skrytá rizika dřív, než se stanou vaší noční můrou?

Zkušení manažeři vědí, že bez kvalitního finančního reportingu se vedení žádného podniku neobejde.
Do určitého okamžiku stačí majiteli malé firmy a podnikateli pro finanční řízení sledovat bankovní účet, obzvláště v podobě mobilní aplikace, kde může kontrolovat stavy svých bankovních účtů, příjmy a výdaje. Jako to dělají domácností.
Podnikání je však významně širší, náročnější a rizikovější disciplína. A nejen podnikání. Prakticky se to týká i správy cizího majetku. Přitom nastavení a pravidelné zpracovávání manažerského reportu, který Vám pokryje většinu klíčových aspektů finančního řízení, nemusí být drahé, a takto získané údaje jsou mnohdy k nezaplacení. Bývají objektivní a nekompromisní. I proto jsou skvělým nástrojem pro finanční motivaci manažerů a zaměstnanců.
Velice zajímavé informace lze získat z reportu pokrývajícího více Vašich společností, které řídíte, nebo naopak jednotlivé dílčí části, střediska, projekty, zakázky, a to vše na jednom místě.
Finanční reporting poskytuje užitečné informace i lidem, kteří nemají v oblibě hromadu čísel, které se jim, v dobré víře jejich účetní, usilovně snaží vnutit se slovy „…ale pane šéf, čísla jsou důležitá!“. Paní účetní má pravdu, nicméně i čísla lze prezentovat v graficky příjemnější podobě.
Další zajímavou funkcí reportingu je kontrola finančních údajů v účetnictví. Chybovat je lidské a reporting umí chyby identifikovat. Označí podezřelé hodnoty, hodnoty překračující povolený limit, výkyvy od očekávané hodnoty atd.
Finanční výkazy, které jsou součástí účetní závěrky, jako jsou rozvaha, výkaz zisku a ztráty anebo výkaz o peněžních tocích, mají obecně definovanou strukturu a zpravidla se zpracovávají 1x ročně. Plní svou nezastupitelnou roli, ale stačí Vám to? Není užitečnější vědět o finančních aspektech Vaší činnosti tu podrobněji, tu zase hruběji, a hlavně dříve, např. 1x měsíčně nebo průběžně?
Nesporně ano. Manažerský reporting si diktujete pro sebe na míru, pro účely, které potřebujete, a kterým rozumíte. Tímto způsobem mohou manažeři také identifikovat silné stránky a slabiny společnosti, ať už jde o růst tržeb, efektivitu nákladů nebo výkonnost jednotlivých útvarů nebo aktivit.
Nejprve se podíváte na velmi jednoduše zobrazený přehled vybraných hlavních ukazatelů. Poté následují podrobnější výstupy. Typicky se jedná o aktuální finanční situaci, tj. stav majetku a složení kapitálu, o výkonnosti podle dosahovaných hospodářských výsledků a jejich trendu i v porovnání s plánem nebo předchozím obdobím, o pohybech peněžních prostředků ve sledovaných kategorií, o vývoji pohledávek a dluhů ve věkové struktuře nebo podle subjektů.
Při možnostech dnešní technologie můžete reporty vidět na svém notebooku nebo mobilní aplikaci, i když momentálně nejste v kanceláři.
Co k reportingu potřebujete?
My v PKF APOGEO máme reporty rádi. Chápeme Vaše potřeby, protože sami pro sebe reporting zpracováváme a používáme jako nástroj řízení. Máte-li zájem s námi tuto vášeň sdílet, obraťte se na nás.
Pomůžeme Vám:
Těšíme se na spolupráci v jedné z mála oblastí finančního světa, kde je dovoleno (a dokonce je žádoucí) použití kreativity.
Autor: Antonín Kadlec - Partner, Methodology & Strategy