csen
13. 7. 2023

Zkušení manažeři vědí, že bez kvalitního finančního reportingu se vedení žádného podniku neobejde.

Do určitého okamžiku stačí majiteli malé firmy a podnikateli pro finanční řízení sledovat bankovní účet, obzvláště v podobě mobilní aplikace, kde může kontrolovat stavy svých bankovních účtů, příjmy a výdaje. Jako to dělají domácností.

Podnikání je však významně širší, náročnější a rizikovější disciplína. A nejen podnikání. Prakticky se to týká i správy cizího majetku. Přitom nastavení a pravidelné zpracovávání manažerského reportu, který Vám pokryje většinu klíčových aspektů finančního řízení, nemusí být drahé, a takto získané údaje jsou mnohdy k nezaplacení. Bývají objektivní a nekompromisní. I proto jsou skvělým nástrojem pro finanční motivaci manažerů a zaměstnanců.

Velice zajímavé informace lze získat z reportu pokrývajícího více Vašich společností, které řídíte, nebo naopak jednotlivé dílčí části, střediska, projekty, zakázky, a to vše na jednom místě.

Finanční reporting poskytuje užitečné informace i lidem, kteří nemají v oblibě hromadu čísel, které se jim, v dobré víře jejich účetní, usilovně snaží vnutit se slovy „…ale pane šéf, čísla jsou důležitá!“. Paní účetní má pravdu, nicméně i čísla lze prezentovat v graficky příjemnější podobě.

Další zajímavou funkcí reportingu je kontrola finančních údajů v účetnictví. Chybovat je lidské a reporting umí chyby identifikovat. Označí podezřelé hodnoty, hodnoty překračující povolený limit, výkyvy od očekávané hodnoty atd.

Finanční výkazy, které jsou součástí účetní závěrky, jako jsou rozvaha, výkaz zisku a ztráty anebo výkaz o peněžních tocích, mají obecně definovanou strukturu a zpravidla se zpracovávají 1x ročně. Plní svou nezastupitelnou roli, ale stačí Vám to? Není užitečnější vědět o finančních aspektech Vaší činnosti tu podrobněji, tu zase hruběji, a hlavně dříve, např. 1x měsíčně nebo průběžně?

Nesporně ano. Manažerský reporting si diktujete pro sebe na míru, pro účely, které potřebujete, a kterým rozumíte. Tímto způsobem mohou manažeři také identifikovat silné stránky a slabiny společnosti, ať už jde o růst tržeb, efektivitu nákladů nebo výkonnost jednotlivých útvarů nebo aktivit.

Nejprve se podíváte na velmi jednoduše zobrazený přehled vybraných hlavních ukazatelů. Poté následují podrobnější výstupy. Typicky se jedná o aktuální finanční situaci, tj. stav majetku a složení kapitálu, o výkonnosti podle dosahovaných hospodářských výsledků a jejich trendu i v porovnání s plánem nebo předchozím obdobím, o pohybech peněžních prostředků ve sledovaných kategorií, o vývoji pohledávek a dluhů ve věkové struktuře nebo podle subjektů.

Při možnostech dnešní technologie můžete reporty vidět na svém notebooku nebo mobilní aplikaci, i když momentálně nejste v kanceláři.

Co k reportingu potřebujete?

  1. „Vůli“. A tu má každý řádný hospodář. Zpravidla stačí chtít vědět, jak si firma stojí a jak si vede.
  2. „Data“. Zdrojem dat je zpravidla Vaše účetnictví. To musí být nastaveno a vedeno tak, aby se z něj potřebné informaci daly vyzískat a do reportu zpracovat.
  3. „Reportéra“, někoho nebo něco, kdo/co vezme data a transformuje je do kvalitních výstupů v požadované podobě.
  4. „Interpreta“, který vyhodnotí sledované parametry, odprezentuje a vysvětlí, co zjistil.

My v PKF APOGEO máme reporty rádi. Chápeme Vaše potřeby, protože sami pro sebe reporting zpracováváme a používáme jako nástroj řízení. Máte-li zájem s námi tuto vášeň sdílet, obraťte se na nás.

Pomůžeme Vám:

  • zanalyzovat Vaši potřebu finančního reportingu,
  • navrhnout obsah a strukturu manažerských reportů a jejich výstupů,
  • uzpůsobit účetnictví a případné další zdroje dat pro reporty,
  • vypracovávat ve zvolené frekvenci konkrétní reporty včetně prezentace závěrů,
  • naučit Vás nebo Vaše pracovníky efektivně reporty zpracovávat.

Těšíme se na spolupráci v jedné z mála oblastí finančního světa, kde je dovoleno (a dokonce je žádoucí) použití kreativity.

Autor: Antonín Kadlec - Partner, Methodology & Strategy

Kontaktujte nás

Cookies

Náš web používá cookies. Díky tomu vám můžeme nabídnout uživatelský zážitek více efektivní. Souhlas k ukládání cookies udělíte kliknutím na políčko „Souhlasím".
Souhlas můžete odmítnout zde.