23. 4. 2025
Výroční zpráva ÚOOÚ 2024: Digitální soukromí na rozcestí

Evropský sbor pro ochranu osobních údajů (EDPB) vydal důležité stanovisko č. 08/2024 k modelu „Consent or Pay“ („zaplať nebo souhlas“), který využívají některé velké online platformy.
Tento model funguje tak, že uživatelé mají na výběr mezi udělením souhlasu se zpracováním osobních údajů pro behaviorální reklamu nebo zaplacením poplatku za přístup ke službě bez reklamy. EDPB však ve svém stanovisku upozorňuje na to, že v mnoha případech nelze považovat takovýto souhlas za skutečně svobodný.
Klíčové body stanoviska EDPB:
Závěr stanoviska EDPB je takový, že „ve většině případů nebude možné, aby velké online platformy splňovaly požadavky na platný souhlas, pokud konfrontují uživatele pouze s binární volbou mezi udělením souhlasu se zpracováním osobních údajů pro účely behaviorální reklamy a zaplacením poplatku“.
Na základě stanoviska EDPB lze uživatelům doporučit, aby si před poskytnutím souhlasu se zpracováním osobních údajů pečlivě přečetli podmínky, za kterých souhlas udělují a zjistili, jak bude s jejich osobními údaji naloženo. Zároveň by uživatelé měli pečlivě dbát na to, aby plně uplatňovali svá práva související s oblastí ochrany osobních údajů. Mezi tato práva patří právo na přístup k informacím o tom, jak jsou data uživatelů zpracovávána, právo na jejich opravu nebo vymazání, a také právo na omezení jejich zpracování.
Součástí nabídky služeb v oblasti compliance je i poskytování poradenství v oblasti ochrany osobních údajů, monitoring souladu s GDPR a souvisejícími právními předpisy, provádění posouzení vlivu na ochranu osobních údajů nebo poskytování služeb pověřence pro ochranu osobních údajů. Rádi vám pomůžeme s implementací GDPR nebo revizí stávající politiky ochrany osobních údajů i ve vaší společnosti.
Autor: Martin Valdauf - Co-founder PKF APOGEO Advisory