csen

Dne 11. 5. 2023 byl představen vládou Ozdravný balíček, který má mít pozitivní dopad na saldo státního rozpočtu v letech 2024 až 2025. Přehled vybraných nejvýznamnějších změn v daňové oblasti jsme pro Vás připravili v krátkém článku, který je dostupný zde.

Dle informace na webových stránkách ministerstva financí má ještě před prázdninami proběhnout v Poslanecké sněmovně první čtení, aby konkrétní opatření platila již od 1. ledna 2024.  Ještě před zahájením legislativního procesu jsme si pro Vás dovolili připravit úvahu nad jednou z plánovaných daňových změn, která se týká omezení osvobození při prodeji cenných papírů a podílů v obchodních korporacích. 

Dle aktuálního znění zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále jen „ZDP“ nebo „zákon o daních z příjmů“) je fyzickým osobám umožněno osvobodit příjem z prodeje cenných papírů do výše 100 000 Kč za zdaňovací období, případně při prodeji cenného papírů/podílu ve společnosti po splnění časového testu 3 let, resp. 5 let mezi nabytím a prodejem. Mezi veřejností jsou tyto dvě možnosti osvobození známy jako:

  • hodnotový test (příjem z prodeje do 100 000 Kč),
  • časový test (příjem po uplynutí 3, resp. 5 let).

Plánovaná novela zákona o daních z příjmů v této oblasti by se neměla nikterak dotknout hodnotového testu, tudíž příjmy do 100 000 Kč z prodeje cenných papírů za zdaňovací období by u fyzických osob měly zůstat i nadále osvobozeny. Zásadní změnou je však limit pro využití časového testu, pro osvobozený prodej cenných papírů/podílů nad hranici 40 000 000 Kč u jednoho poplatníka za zdaňovací období. 

Z přílohy tiskové zprávy k Ozdravnému balíčku 2024/2025 (dostupné zde) vyplývá, že limit 40 000 000 Kč by měl být dostatečný v případě prodeje podílů ve start-upech a rodinných firmách. Dle odůvodnění, které je uvedeno v příloze, aktuální stav umožňuje účinně optimalizovat daňovou zátěž fyzických osob. Dle tiskové zprávy lze předpokládat, že limit 40 000 000 Kč se bude vztahovat na příjem z prodeje cenných papírů/podílů, nikoli na hodnotu vzniklou mezi nabývací a prodejní cenou. 

Z aktuálně dostupných materiálů není jasné, zda se plánovaný limit osvobození bude vztahovat na cenné papíry/podíly nabyté až po účinnosti plánované novely zákona (zřejmě 1. 1. 2024) nebo i na ty, které poplatník nabyl ještě před tím. Vzhledem k tomu, že se jedná o poměrně zásadní zásah do režimu zdaňování fyzických osob, předpokládáme, že legislativní proces v následujících týdnech tuto zcela stěžejní otázku upřesní. 

Kromě glosování nad plánovanou změnou se domníváme, že je důležité se zamyslet i nad konkrétním daňovým dopadem u fyzických osob, který způsobuje aktuální způsob zdanění cenných papírů. Fyzické osoby mohou jako poplatníci daně z příjmů fyzických osob aktuálně zdaňovat příjmy z prodeje cenných papírů a podílů ve následujících režimech:

  1. Ostatní příjem dle § 10 ZDP (soukromý majetek)
  2. Příjem ze samostatné činnosti dle § 7 ZDP (obchodní majetek)

V případě var b) by fyzická osoba musela předmětné cenné papíry/podíly mít zařazené ve svém obchodním majetku, tato varianta není dle našich zkušeností příliš obvyklá, jelikož zde není možné uplatnit žádnou možnost z výše uvedených osvobození od daně z příjmů. V obou případech zdanění je daňový subjekt oprávněn uplatnit oproti příjmu z prodeje cenného papíru/podílu jeho nabývací cenu, avšak je na místě zmínit, že nabývací cena může být uplatněna pouze do výše příjmů z prodeje, není tak možné vygenerovat daňově účinnou ztrátu z takového prodeje. Výjimku, kterou poplatníci daně z příjmů fyzických osob možná dobře znají je např. započtení ztrátových prodejů akcií vůči těm ziskovým, což je umožněno uzpůsobením formuláře daně z příjmů fyzických osob v rámci jednoho druhu příjmu dle § 10 ZDP. Zásadní odlišností v případě prodeje cenných papírů/podílů u těchto dvou variant je možnost uplatnění paušálních výdajů v případě prodeje cenných papírů/podílů v rámci § 7 ZDP (do limitu dle zákona). Ať už daňový subjekt zdaňuje cenné papíry/podíly v rámci jakékoliv z výše uvedených variant je zcela zásadní si uvědomit výši sazby daně z příjmů fyzických osob. 

Základ daně u fyzických osob aktuálně podléhá do 48násobku průměrné mzdy (pro rok 2023, 1  935 552 Kč) 15% sazbě. Základ daně nad tuto hranici však podléhá progresivní sazbě daně ve výši 23 %. Progresivní sazba daně se uplatňuje od roku 2021 na všechny dílčí základy daně (tj. § 6, § 7, § 8, § 9 a § 10 ZDP). Do konce roku 2020 bylo místo progresivní sazby daně uplatňováno solidární zvýšení daně ve výši 7%, avšak to se vztahovalo pouze na příjmy ze závislé činnosti dle § 6 ZDP a základ daně ze samostatné činnosti dle § 7 ZDP. Tato změna, která byla zavedena daňovým balíčkem 2021 má za následek, že příjmy z prodeje cenných papírů/podílů, které jsou zdaňovány v rámci § 10 ZDP podléhají při překročení výše zmíněné hranice sazbě 23 %. Pokud vezmeme v úvahu tuto zásadní změnu, která vyplývá z novely 2021 a aktuálně plánované omezení osvobození příjmů z prodeje cenných papírů/podílů s hranicí 40 000 000 Kč, je důležité si uvědomit, že zdanění příjmů z prodeje cenných papírů/podílů nad 40 000 000 Kč může být prakticky zdaněno 23% sazbou daně.

Okrajově zabrousíme i do další plánované změny, která je součástí vládního balíčku, a to, že hranice pro 23% sazbu daně z příjmů má být snížena z 48násobku průměrné mzdy na její 36násobek (pro rok 2023, 1  451  664 Kč). 

Pro lepší ilustraci si uveďme příklad daňového zatížení pana Z, který je od roku 2010, 100% společníkem společnosti ZETA s.r.o., společnost sám založil a celou vybudoval. Aktuálně v roce 2023 uvažuje, že by rád svůj obchodní podíl na společnosti prodal. Zájemci o jeho společnost mu nabízejí částku 50 000 000 Kč. Pan Z nemá v roce 2023 žádné jiné příjmy. Za stávajícího stavu znění zákona o daních z příjmů by byl příjem z prodeje obchodního podílu zcela osvobozen od daně z příjmů, jelikož podíl drží více než 5 let a splňuje tak aktuální časový test. Čistý příjem pana Z by tak v roce 2023 byl rovných 50 000 000 Kč. Pan Z však začal jednat ještě s druhým zájemcem, který mu nabízí za obchodní podíl 52 000 000 Kč, avšak transakci by rád uskutečnil až v roce 2024. Dle plánovaných změn vládního balíčku by již příjem z prodeje obchodního podílu mohl být předmětem daně z příjmů, jelikož částka příjmů z prodeje obchodního podílu přesahuje plánovanou hranici pro osvobození takového příjmu. Pana Z samozřejmě s ohledem na plánovanou novelou zákona o daních z příjmů mohou zajímat následující otázky:

  • Bude neosvobozený příjem z prodeje obchodního podílu zdaněn celý?

Pan Z by tak zdanil celých 52 000 000 Kč, do 48násobku (možná 36násobku) průměrné mzdy sazbou 15 % a nad tuto hranici sazbou 23 %. Efektivní sazba daně by tak při zachování hranice 48násobku průměrné mzdy pro 23% sazbu daně, byla přibližně 22 % z celkového příjmu.

  • Bude zdaněn příjem pouze nad hranici 40 000 000 Kč?

Pan Z by tak zdanil 12 000 000 Kč, do 48násobku (možná 36násobku) průměrné mzdy sazbou 15 % a nad tuto hranici sazbou 23 %. Efektivní sazba daně by tak při zachování hranice 48násobku průměrné mzdy pro 23% sazbu daně, byla přibližně 5 % z celkového příjmu.

  • Bude se omezení vztahovat pouze na cenné papíry/podíly nabyté až po 1. 1. 2024?

V takovém případě by příjem z prodeje podílu pana Z byl osvobozen při jakékoliv prodejní ceně a pan Z, tak může počkat na výhodnější nabídku. 

Jak je vidět na výše uvedeném příkladu, situace není nyní zcela jasná a může mít zásadní vliv na převody obchodních podílů nebo prodeje cenných papírů. Na závěr si je důležité položit ještě jednu dodatečnou otázku, a to jakým způsobem se bude zdaňovat převod obchodního podílu/cenného papíru nad hranici 40 000 000 Kč v případě, že převod bude realizován v roce 2023, avšak příjem fyzická osoba bude realizovat až po účinnosti novely, tj. v roce 2024. Fyzické osobě tak vznikne příjem až v roce 2024 a své daňové povinnosti bude řešit právě v tomto zdaňovacím obdobím. Lze doufat, že budou při legislativním procesu brány v úvahu i tyto situace, které mohou zásadně ovlivňovat konečné daňové zatížení, ať už z pohledu možného osvobození nebo hranice pro 23% sazbu daně.

Dovolujeme si upozornit, že výše zmíněná úprava představuje úvahu nad návrhem vládního balíčku, který bude předmětem legislativního procesu, proto není možné brát závěry a výpočty tohoto článku jako závazné stanovisko autora. Legislativní proces může z návrhu vytvořit systém zdanění, který bude zcela odlišný od toho, co je aktuálně prezentováno vládními představiteli. Důležité je si uvědomit, že v oblasti zdanění cenných papírů/podílů zřejmě dojde k určitým změnám, proto lze doporučit plánované převody cenných papírů/podílů začít řešit s předstihem. 

Autor: Kristián Červinka - Senior Tax Consultant

Kontaktujte nás

Odesláním souhlasíte se .

Cookies

Náš web používá cookies. Díky tomu vám můžeme nabídnout uživatelský zážitek více efektivní. Souhlas k ukládání cookies udělíte kliknutím na políčko „Souhlasím".
Souhlas můžete odmítnout zde.