csen
24. 11. 2025

Případů, kdy se trendy zjištěné v konjunkturálním výzkumu u podnikatelů a u spotřebitelů vydají stejným směrem, je až nepochopitelně málo. Povětšinou je jedna skupina optimistická, druhá pesimistická. Ale tak diametrální rozdíl v datech, jako můžeme sledovat nyní v listopadu 2025, se zase tak často nevidí.

Závěry našeho analytického týmu prezentuje Pavel Postl, Senior Partner PKF APOGEO.

„Tentokrát se optimismus spotřebitelské veřejnosti vydal skutečně velmi opačným směrem proti pesimismu podnikatelského prostředí. To není tak neobvyklé, že se trendy nepotkají, ale tady je zvláštní ta mimořádně silná dynamika, s jakou se to děje. Nelze říct, že by se to stalo poprvé, to vůbec ne, ale přece jenom tak absolutní rozdíl zase obvyklý skutečně není,“ uvedl k posledním údajům konjunkturálního výzkumu Českého statistického úřadu (ČSÚ) Pavel Postl.

Konjunkturální výzkumy jsou pravidelným zkoumáním ČSÚ, které je založeno na dotazování skupin reprezentujících českou společnost. V listopadu souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, meziměsíčně poklesl o 2,1 bodu na hodnotu 101,9. Tedy na hodnotu, která je 1,9 bodu nad dlouhodobým průměrem. Báze je totiž definovaná jako průměr údajů z let 2003 až 2024. Obě složky indexu měly tentokrát výrazně odlišný vývoj. Indikátor důvěry podnikatelů se snížil o 3,5 bodu na hodnotu 99,9, indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 4,3 bodu na hodnotu 111,7.

 
Zdroj: Český statistický úřad, https://csu.gov.cz/rychle-informace/konjunkturalni-pruzkumy-listopad-2025

„Zjednodušeně lze říct, že občané věří ekonomice mírou dlouho nevídanou, podnikatelé jsou naopak dosti rezervovaní a povolební listopad jim zjevně žádný optimismus do žil nenalil. Když se podíváme na náladu spotřebitelů, tak ta je nejlepší od vypuknutí světové pandemie. Lepší čísla, než jaká vidíme nyní, pamatujeme pouze během světové konjunktury 2014 až 2019. Samozřejmě je otázku, zda se tento radostný pohled na ekonomiku, který občané deklarují, také přelije do jejich konečné spotřeby a stane se znovu hnacím motorem ekonomiky. My jsme v posledních měsících u maloobchodních tržeb zaznamenali jisté zpomalení jejich růstu, takže nový impulz by vůbec nebyl na škodu,“ zmínil Postl.

Naopak podnikatelský indikátor ukazuje spíše rozpaky a nejistotu. „Podnikatelé cítí velmi dobře nejistoty a rizika, kterými procházíme. Nemyslím, že by se někdo reálně obával něčeho konkrétního, třeba typu rozpočtového provizoria, zavedení EET nebo zvýšení rozpočtových schodků. Spíše tady vidíme rozpaky z toho, že veřejnost byla přesvědčována o zcela hladkém povolebním vývoji a o tom, že je připraveno množství kroků pro další měsíce, ale zatím nejsou na stole ani ty, které by být mohly. Vcelku logicky pak u vysoce racionálně uvažujících podnikatelů roste pocit, že další vývoj nebude vůbec jednoduchý,“ poznamenal Postl.

Autor: Pavel Postl - Senior Partner, Strategie a M&A

Kontaktujte nás

Cookies

Náš web používá cookies. Díky tomu vám můžeme nabídnout uživatelský zážitek více efektivní. Souhlas k ukládání cookies udělíte kliknutím na políčko „Souhlasím".
Odmítnout