13. 5. 2025
Nestihli jste termín pro podání daňového přiznání 2024? Prodlužte si lhůtu s námi až do 1. 7. 2025 bez sankcí

Od 01.01.2023 je účinná dlouho avizovaná změna v oblasti datových schránek, které budou nově zřízeny všem podnikajícím fyzickým osobám, ale i všem právnickým osobám, které ji dosud nemají. Nepodnikajících fyzických osob, které využívají prostředek pro elektronickou identifikaci (např. bankovní identitu či eObčanku), se tato změna nakonec netýká, nicméně mohou si o zřízení datové schránky kdykoliv požádat.
Ministerstvo průmyslu a obchodu na svých webových stránkách nové uživatele informovalo, že datová schránka bude zřízena a aktivována automaticky a není tak třeba o nic žádat. Noví uživatelé obdrží přihlašovací údaje v papírové podobě poštou a to postupně od ledna do března roku 2023. Důležité je, že u uživatelů, kteří se do datové schránky nepřihlásí sami, dojde k automatické aktivaci datové schránky po uplynutí 15 dnů ode dne doručení přihlašovacích údajů. Datovou schránku nebude možné znepřístupnit.
Po zřízení datové schránky bude stát s uživateli komunikovat výhradně prostřednictvím datové schránky. Její uživatelé však mohou úřadům i nadále posílat dokumenty jakoukoliv formou. Výjimkou je však finanční správa, které musí uživatelé s povinně zřízenou datovou schránkou doručovat tzv. formulářová podání (tedy například daňová tvrzení) výhradně prostřednictvím datové schránky (u DPH zůstává povinnost elektronického podávání pro všechny plátce).
Finanční správa k danému vysvětluje, že existence povinnosti učinit podání výhradně elektronicky se posuzuje k okamžiku, kdy je podání činěno, a to ve vztahu ke konkrétnímu podateli. Na otázku týkající se podávání daňového přiznání k dani z příjmů elektronicky finanční správa uvádí, že dokud podateli nevznikla povinnost podat daňové přiznání k dani z příjmů výhradně elektronicky, může k jeho podání zvolit listinnou (papírovou) formu a v listinné formě ho podat, i kdyby již reálně očekával, že mu povinnost podat toto daňové přiznání výhradně elektronicky (klidně i v brzké době) vznikne. S podáním daňového přiznání tak nemusí vyčkat do okamžiku sdělení přístupových údajů do jemu nově zřizované datové schránky. „Z pohledu vzniku povinnosti podat daňové přiznání elektronicky v návaznosti na existenci datové schránky není již dnes podle účinné právní úpravy rozhodný okamžik zřízení datové schránky zřízené ze zákona (datová schránka zřízená na žádost povinnost podat daňové přiznání výlučně elektronicky nezakládá), ale až její zpřístupnění.“
U doručování datovou schránkou platí, že pokud se oprávněná osoba do datové schránky nepřihlásí, nastane po uplynutí 10 dní od dodání zprávy tzv. doručení fikcí, tj. zpráva se považuje za doručenou a vyvolává právní účinky. Pro adresáty datových zpráv (a to nově doručovaných i v rámci daňové oblasti) od nového roku platí příznivější pravidlo, dle kterého není možné doručovat datové zprávy fikcí v dny pracovního klidu. Připadne-li tedy konec desetidenní lhůty na jiný než pracovní den (sobotu, neděli či svátek) posouvá se okamžik doručení až na následující pracovní den. Tímto dochází k prodloužení lhůty „automatického“ doručení datové zprávy, které tak nově může nastat pouze v pracovní den.
Autor: Aneta Švomová - Tax Consultant